wtorek, 8 marca 2011

ATC z okazji Dnia Kobiet + niespodzianka

Witam marcowo!
Pierwsze święto, które kojarzy mi się w marcu i chyba nie tylko mi, to Międzynarodowy Dzień Kobiet.
Ciekawa jestem, czy wszyscy wiedzą skąd wzięło się to święto?

Wielu osobom Dzień Kobiet kojarzy się z okresem PRL–u i z wręczanym wtedy masowo goździkiem.
Dlatego dla przypomnienia napiszę tu troszkę historii, tak bardzo skrótowo.

Dzień Kobiet w kalendarzu widnieje jako dzień świąteczny, jednak nigdy w Polsce nie był dniem wolnym od pracy, a sama idea tego święta ma wielu przeciwników.
Niełatwo jest jednoznacznie ustalić genealogię Dnia Kobiet, bo źródła podają niejednolite interpretacje, wiadomo że kolebką jest Ameryka Północna.

Pierwsza data nawiązuje do 20 lutego 1829 roku gdy kobiety amerykańskie masowo wyszły na ulice, domagając się praw politycznych. Działalność sufrażystek, (czyli bojowniczek o prawa wyborcze kobiet), zyskiwała poparcie i popularność, solidaryzowały się z nią organizacje socjalistyczne i kobiece, także europejskie, w tym Bratnia Socjaldemokratyczna Partia Niemiec wydając solidarnościową ulotkę w ogromnym jak na te czasy nakładzie 2,5 miliona egzemplarzy. Nagłaśniany problem dyskryminacji kobiet oficjalnie dostrzegł Fryderyk Wilhelm, obiecując kobietom przyznanie praw wyborczych, jednak słowa nie dotrzymał.

Druga interpretacja sięga do 1857 roku, gdy w Nowym Jorku strajkujące w fabryce tekstyliów kobiety postulowały skrócenie czasu pracy i zrównanie praw i zarobków z prawami i zarobkami mężczyzn.

Inna wersja odwołuje się do 8 marca 1908 roku, kiedy w strajku fabryki tekstyliów w Nowym Jorku 15 tysięcy pracownic żądało polepszenia warunków pracy i prawa wyborczego. Podczas strajku w zamkniętej przez właściciela dla uniknięcia skandalu fabryce wybuchł pożar, w którym zginęło 129 strajkujących. Niewykluczone, że chodzi o ten sam strajk.

Jeszcze inna teoria łączy ten dzień z kampanią angielskich sufrażystek o prawa polityczne, wskutek której jeden z angielskich parlamentarzystów odważył się przedstawić wniosek o przyznanie kobietom praw wyborczych.


Podsumowując, niezaprzeczalnie geneza Dnia Kobiet wywodzi się z ruchów feministycznych i robotniczych na przełomie dwudziestego wieku w Ameryce Północnej i Europie. Święto zatwierdzono uchwałą II Międzynarodowego Kongresu Kobiet Socjalistek w Kopenhadze w dniach 26-28 sierpnia 1910 roku, a za jej inicjatorkę uznaje się niemiecką socjalistkę Klarę Zetkin.

W Europie po raz pierwszy Dzień Kobiet obchodzono w dniu 19 marca 1911.

Wbrew zakazowi rosyjskiej policji 8 marca 1913 roku, a następnie 8 marca 1917 roku nastąpiły masowe strajki i demonstracje kobiet w S. Petersburgu i zostały krwawo stłumione. Te ostatnie stały się początkiem rozruchów, na skutek których abdykował car Mikołaj II
Dla ich upamiętnienia w 1922 roku datę Międzynarodowego Dnia Kobiet przesunięto i ustanowiono na dzień 8 marca.
(informacje zaczerpnięte z internetu: http://pl.wikipedia.org/wiki/Dzień_Kobiet)


Kobiety - świętujmy więc dzisiejszy dzień, cieszmy się wolnością i przyjmujmy "czerwone goździki" od wszystkich mężczyzn.
A  jako kolejne wyzwanie proponuję zrobienie: ATC  z tematem "KOBIETA VINTAGE" 
Na Wasze prace czekamy do 21 marca, natomiast 22 marca zrobię post podsumowujący wszystkie Wasze interpretacje. Serdecznie zapraszam do zabawy !

Ale to nie koniec.... MAMY DLA WAS NIESPODZIANKĘ !!!

Sklep internetowy WYCINANKA ufundował dla Was wspaniałą nagrodę w postaci kompletu baz do małych form (ATC, Trinchies, Inchies, Domino, Twinchies, Moos, Rinchies) !!!

wycinanka.net - artykuły do rękodzieła


Spośród wszystkich dodanych prac, wylosujemy szczęśliwą osobę, do której trafi niespodzianka !
Jeszcze raz serdecznie zapraszamy do udziału w wyzwaniu.

A teraz czas na interpretacje naszych projektantek:

Urtica: 

Maj:

Annar:

Guriana

ABOKU
Z wszystkich otrzymanych prac urządzimy kolejną wymianę. 
Po dodaniu swojej pracy proszę chętnych o pozostawienie komentarza pod postem. 

Swoje prace możecie również dodawać do naszej nowej galerii Flickr - Craft Artwork

Bezpośrednie linki do blogów, Flickr czy innych stron z Waszymi pracami prosimy umieszczać poniżej:

32 komentarze:

Unknown pisze...

Temat jak znalazł dla mnie. W stylu vintage czuję się jak ryba w wodzie. Już obmyślam koncepcję ATC

Ines pisze...

ja bym chciała bo jeszcze ATC nie robiłam i tylko ciągle się przymierzam ale pewno będę miała problem z wyrobieniem się bo urlopu mi się zachciało ... jakby co to mogę się po terminie dosłać? Plisssssssssssssssssssssssssssss

Kasia Krzymińska pisze...

Ja już swoje mam. Jutro wstawię. Bardzo fajny, wdzięczny temat :)
Ines, przecież to się robi chwilkę, takie maleństwo :)

Ines pisze...

Czekoczynko nie u mnie:D mnie się w trakcie robienia zmienia koncepcja z milion razy a mam jeszcze inne zobowiązania z których najpierw trzeba się wywiązać

Maggie pisze...

ooooo, pierwsza jezzzdem :D

madebyviva pisze...

temat świetny!
i moje pierwsze w życiu ATC :-D
tylko po zastanowieniu nie wiem na ile mi to wyszło "vintage" :-)

Unknown pisze...

Ines, po czasie tez możesz wrzucić Twoje ATC :)))))
Zostaw komentarz z linkiem do twojej pracy pod postem :)

Boei pisze...

Też jestem chętna, jak najbardziej;)
Temat super!

Karmeleiro pisze...

ja też mam gotowe, ale jutro dopiero wrzucę.

Unknown pisze...

Zrobiłam i ja.
Robiło się cudnie i gdyby nie to,że mnie czas ograniczał, to napewno na jednym bym nie poprzestała. Miałam tyle pomysłów, ech.

Iva pisze...

Styl vintage je moje vášeň, děkuji za výzvu.
Přeji hezký den
Iva

Karmeleiro pisze...

dorzuciłam link i z przyjemnością piszę się na wymiankę :)

Nordstjerna pisze...

I jeszcze moje na wymiankę :-)

Berberis pisze...

również piszę się na wymianę, ale fotkę wrzucę dopiero w weekend :)))

Kasia Krzymińska pisze...

och oczywiście się wymieniam! :)

Caro-ART pisze...

Ja moje wrzucę wieczorkiem i na wymiankę oczywiście idzie ;)

Zanka pisze...

Cudne wyzwanie, swietnie sie bawilam, dzieki! Jakby ktos byl chetny na wymianke ze Szwecja, to jestem do uslug;)

Arte Banale pisze...

Temat się Wam udał jak nic!:)
Zaroiło się od genialnych prac, nieśmiało więc dorzucam i moją.
Pozdrawiam serdecznie załogę i inne ateciakowe pasjonatki:)

mapowska pisze...

Fajny temat :)
Jeszcze niczego w tym stylu nie zrobiłam, więc jest okazja spróbować sił ;)

Rybiooka pisze...

Zapisuje się do wymianki :)

Gosienkah pisze...

dopisuję się nieśmiało!

KamaAW pisze...

Ja też oczywiście zapisuję się na wymiankę.

Madziarrra pisze...

Swoje ATC już zgłosiłam i na wymianę też jestem chętna! Takie piękne prace i jedna z nich może trafić do mnie... :o

Edyta pisze...

Ja również chętnie się wymienię.

Kasia pisze...

Świetne prace! Na wymianę oczywiście się zgłaszam :) Pozdrawiam.

elkaC pisze...

przyłączam się również ;)

Ines pisze...

Wyrobiłam się na ostatni dzwonek:D Zgłaszam również chęć wymiany

jola_zola pisze...

nie wiem, czy jeszcze zdążyłam, mam nadzieję, że tak:)
to moje pierwsze ATC, jeszcze gorące (hihihihi...).
skromne, ale mam nadzieję, że spełnia warunki...
Pozdrawiam serdecznie:)

jola_zola pisze...

Ach... Na wymiankę oczywiście również sie piszę:)

Unknown pisze...

Moje ATC również zgłaszam do wymiany :)

Guriana pisze...

dla porządku się dopisuję:))

Agnieszka - ABOKU pisze...

Moje też do wymiany :)